Wednesday, January 26, 2011

Kenduri Kahwin

..Assalamualaikum..


Hai semua...
Hari ni nak cakap pasal kahwin..suke x? haha
Sapa yg x nak kahwin kan?..
Tapi entry ni nak cakap pasal pembaziran masa kenduri kahwin tu.. 
Korang perasan x banyak benda yg kita belanjakan masa nak kahwin tu semuanya Buang dan Membazir!
Nak tawu apa yg membazir tuh?
Check this out!!




KAD JEMPUTAN
Kad jemputan sekarang ni dah la mahal2..sampai hampir RM1 sekeping..bayangkan kalau jemputan kita 1000 orang.. Kita belanjakan duit untuk kad jemputan saja dah RM1000..Orang yg dapat kad jemputan bukannya simpan buat kenangan atau gantung kat dinding ke..tapi mereka BUANG.. Bukan salah mereka pun buang kad tu..dah kad tuh x de makna apa2 pun kan..
Lepas tu tempah pulak kad jemputan letak gmbr korang..kang ada yang x puas ati..di sihir gmbr tu kang? naya nokkk...

Jadi apa penyelesaiannya?
Apa kata korang design sendiri kad kahwin korang n tulis apa yg patut dlm kad kahwin tu termasuk peta..then korang print la gune kertas berwarna..pastikan korang punya isi dlm kad tuh jadi mcm kertas A4..so lepas print..lipat2 je la..siap!!

CENDERAHATI
Bab cenderahati pun membazir jugak..kenapa ye? Sebab ramai yg guna beg kertas utk letak cenderahati tu kan? Dlm beg kertas tu ada kerepek, gula2, bahulu dan kain bungkus tisu yg ada nama pengantin.. Jadi complete set 1 beg tu berapa ringgit? Mahu dekat RM4 taw! Kalau jemputan korang 1500 org? X ke korang dah guna RM6000 kt cenderahati saja..? Membazir x?? Dah la beg kertas tuh mmg sah akan dibuang..

Jadi apa penyelesaiannya?
Apa kata korang fikirkan satu benda yg mmg sure x dibuang..kalau mereka buang jgk..sah mereka gila.. Cuba bagi barang letak kt rumah..mcm alas pinggan, payung kecik, pasu kecik..Pergi kedai RM2 mcm2 ada..utk budak2..bungkus gula 4 5 bijik kt dlm bekas yg mcm kt bawah ni..Lepas mkn gula2 tuh..bekas tuh mesti bawak balik..boleh letak duit belanja sekolah kan?


CAMERAMAN
Kameraman sekarang ni pun mahu riban2 jgk kan? Kenapa membazir? Sbb nak gambar cantik? Photo album cantik? Amik gambar kt pemandangan cantik? Xboleh buat sendiri ke?

Jadi apa penyelesaiannya?
Apa kata korang suruh je saudara mara korang yg ada kamera digital..sruh dorang amik gmbr korang byk2..upah je 50 hengget.. Korang sediakanlah kodak 4 5 roll..dah abih kenduri..korang hantar kedai gmbr..beli la album cantik2..sumbat la gmbr dlm album..siap!! Hanya berbelanja x sampai seribu..



KATERING @ MASAK SENDIRI
Bagi yg duduk kt bandar tuh mmg katering pilihan korang kan? bagi yg duduk dlm masyarakat kg mcm aku ni ofcos la gotong royong masak yg jadi pilihan aku.. Cuba kira erk..katering kahwin sekarang ni da dlm RM12 satu kepala..kalau jemputan 1500 org..dah jadi RM18000 utk katering sahaja..byk x? Ada jgk katering RM15 satu kepala.. Kalau kat kg mcm aku ni kan..kami biasanya beli lembu seekor..Lembu seekor tu da boleh masak byk lauk..cth: Daging masak kari @ dalca, Tulang buat sup, perut buat gulai, paru hati limpa tu korang suka ati nak masak apa..lauk yg lain korang masak sayur. Kalau nak jimat jgn lauk ayam..tukar ikan yg kecik2.. 

Jadi apa penyelesaiannya?
Tepuk dada tanya selera ye..hehe


WANG HANTARAN
Standard hantaran org biasa skrg kn lingkungan RM8k - RM10k..Aku sokong je hantaran byk nih.. Bagi yg xde hantaran tu alamak..no komen! Sbb apa aku sokong..sbb aku nak bagi lelaki tu rasa bersungguh n rasa bersusah nak dpt kan aku..sbb bila senang dpt..senang pergi.. 
Cuba korang fikir..korang dpt baju free..org bgi..lepastu baju tu koyak..korang mesti ckp 
"xpela..org bagi..nak koyak nk buat cm mne..".. 
Cuba pulak korang beli baju RM500 dan korang bersusah payah nak baju tu jgk..bila baju tu koyak..korang nk buang ke? korang msti akn ckp 
"Alamak dah la aku beli mahal2..sanggup mkn megi sebulan..koyak ni mesti kena jahit ni..xsanggup nak buang".. 
Ada beza x?? Kalau x beza jgk..mcm xde perasaan je..haha!


Jadi apa penyelesaiannya?
Apa kata korang kongsi je duit hantaran tu..duit tu pun utk beli katil korang jgk..byr set sewa pelamin n byr brg2 hantaran korang..x jadi masalah rsanya klo kongsi kn? Sbb duit tu pun tuk pakai bersama..tp kongsi pun biarlah nisbah 6:4 ke..7:3 ke..lebih tu lelaki la tanggung..hehe..




BARANG HANTARAN
Barang2 buat hantaran tu x payah la branded sgt..korang budjet la RM1500 seorang..klo 15 dulang..budjet RM100 sedulang..tu pun masih byk baki..sbb sirih junjung x kn RM100 pulak kan? Xpayah la nak cari handbag sampai RM400 satu..org x tanya harga pung... 


Jadi apa penyelesaiannya?
Kalau nak jimat..gubah sendiri hantaran tu.. Kalau nak jimat lgi..bagi la byk mknn..dlm 4 dulang hantaran mknn.. Pastikan korang beli benda yg korang sure pakai..jgn pulak korang x pandai pakai kasut tumit tinggi tp beli hantaran kasut tumit tinggi 4 inch..kan membazir.. Dan satu lagi jgn beli handbag ikut fesyen..beli yg cantik, selesa tp bkn tgh top..sbb klo da abih ke'TOP'an handbag tu..malu x nk pakai? malu seyhh..










Kalau ada lagi akan aku taip lagi ye..
Pesanan ni buat bakal2 pengantin..termasuklah aku..InsyaAllah aku akan jauhi segala yg membazir..
Pesanan ni jgk utk org2 yg sederhana mcm aku..klo kaya tu lainlahh...
Maaf klo ada terkasar taip pulak..takot ada yg terase..:)










p/s : Kenapa terkejut kalau org tu kahwin muda?










2 komen.:

amira's said...

wah , dah ready nak kahwin ke ?

hee :P jalan sini kejap . thanks follow tau !

nurul atiqah said...

@amira

insyaAllah ready...hehe
welcome...